Wat kan artificiële intelligentie anno maar 2025 bijdragen?
met Gemini: essenties in app
Wat is het verborgen leerplan?
Het "verborgen leerplan" verwijst naar de ongeschreven, onofficiële en vaak onbedoelde lessen, waarden en perspectieven die studenten leren in een onderwijsomgeving. Deze lessen worden niet expliciet onderwezen, maar worden overgedragen via de structuur, routines, sociale interacties en cultuur van de school. Het omvat alles van de impliciete boodschappen over gezag en conformiteit tot de normen rond gender, klasse en etniciteit die in de schoolomgeving worden gecommuniceerd.
Voorbeelden van verborgen leerplan
Het verborgen leerplan manifesteert zich op vele manieren. Denk aan de indeling van klaslokalen (hiërarchisch of coöperatief), de manier waarop leraren omgaan met discipline, de verwachtingen over stilte en gehoorzaamheid of de nadruk op competitie versus samenwerking. Ook de selectie van lesmateriaal, de afwezigheid van bepaalde onderwerpen of perspectieven, en de informele sociale dynamiek tussen leerlingen en personeel dragen bij aan het onzichtbare curriculum.
Impact op de leerlingen
de invloed van het verborgen leerplan kan diepgaand zijn. Het vormt de houding van studenten ten opzichte van leren, gezag en hun plaats in de samenleving. het kan bijdragen aan de reproductie van sociale ongelijkheid door bepaalde groepen te bevoordelen en andere te benadelen. Studenten leren niet alleen academische vaardigheden, maar ook sociale normen, waarden en gedragingen die hen voorbereiden op hun toekomstige rollen in de maatschappij vaak zonder dat ze zich hiervan bewust zijn.
Reflectie en bewustzijn
Het is cruciaal voor opvoeders, beleidsmakers en ouders om zich bewust te zijn van het verborgen leerplan. Door het te erkennen, kunnen we kritisch kijken naar de impliciete boodschappen die scholen overbrengen en bewuste keuzes maken over welke waarden en normen we willen versterken. Dit bewustzijn stelt ons in staat om een meer inclusieve, rechtvaardige en effectieve leeromgeving te creëren die alle studenten ten goede komt.
en het verband met vormingsdoelen (en verborgen leerplan)
het belang ervan bij de lesvoorbereiding