Deze opdracht is niet perse iets wat ik belangrijk vind; en ook al grotendeels achterhaald is... Maar op dat moment was ik wel trots op de resultaten van mijn studenten. Zij konden veel meer dan ik zelf kon... en dat heb ik altijd fijn gevonden. De resultaten van vorige jaren werden, mits toestemming, voor iedereen ter beschikking gesteld. zo konden ze van elkaar leren. Een student die uitblonk, werd gevraagd een workshop te geven zodat anderen bepaalde technieken in hun eigen werk konden integreren.
De opdracht was zo geformuleerd en werd zo beoordeeld dat elk een eigen invulling kon geven, dat de creativiteit meer werd aangesproken dan de louter ICT-vaardigheden, maar het ene kon niet zonder het andere.
De opdracht was een mooie manier om datgene wat men de voorbije twee/drie jaar had geleerd, in praktijk om te zetten en op zo'n manier dat deze paste in het globale opleidingsconcept. Het was niet zomaar een toepassen van technische vaardigheden in lessen, het paste in het concept van zelfontdekkend leren, samenwerkend, fundamenteel en terzijde-leren... vanuit een engagement van de leerling.
Gekopieerd uit de "genese": "Stap voor stap werd zo een concept, dat sterk aansloot bij het concept van de opleiding, met behulp van studenten, neen, verkeerd, door leraren en studenten lerarenopleiding, omgezet in toepassingen voor de klaspraktijk. Door de uitdagende, complexe opdracht kwamen er producten uit voort die ver beneden mijn eigen kunnen, ver voorbij mijn grenzen lagen. En dit maakt ook grotendeels het belang van dit onderdeel uit.. ik werd de leerling, een aantal onder de studenten werden mijn, neen, weer verkeerd, onze leer-kracht."
De manier van beoordelen paste ik toe op elke opdracht die ik gaf in de opleiding om te proberen mijn beoordeling zo transparant mogelijk te maken. Als een student(e) niet akkoord was met de beoordeling, mocht hij langskomen en bekeken wij samen de uitwerking aan de hand van de verschillende criteria, vergeleken mijn score met die van hem of haar; als mijn score lager was en hij/zij wilde meer moest hij/zij kunnen aantonen dat dit aspect in de taak in die mate aanwezig was.
Zo werken is enorm arbeidsintensief, zeker als men voor grote groepen studenten staat. Zij hebben 25 uur minimaal eraan gewerkt, als docent krijg je een half uur per taak om deze door te nemen en te beoordelen. ...
Maar nu hopeloos gedateerd. ...