het model van Excel om zelfcorrigerende oefeningen te maken (meegenomen van een nascholing)
Het voorgaande voorbeeld heb ik aangepast zodat er hints mee kunnen gegeven worden... (dus meer in het zelfontdekkend leermodel paste)
Daarnaast waren er op dat moment een aantal kleine programmaatjes op de markt waarmee men vragen kon maken (doorgaans multiple choice vragen): Clic, Quandary, maar de meesten gebruikten Hotpotatoes.
De producten die de studenten het vorige jaar hadden ontwikkeld, werden op de server van de school ter beschikking gesteld voor iedereen. Vooraf werd wel de toestemming gevraagd hiervoor. Een korte evaluatie van de taken werd hierbij voorzien. Studenten konden zo beschikken over verschillende concrete modellen, met de aanduiding welke waardevolle elementen in de ontwikkelde producten verwerkt waren. Elk jaar werd in de les ook een korte analyse hiervan gemaakt, met verwijzing naar de uitgewerkte producten (hier verwijderd), met demonstratie van de nodige vaardigheden.
belangrijk: zet alles in een nieuwe map die je een gepaste naam geeft
evt. kan je hierin wel een structuur maken met deelmappen
daarna hoef je dan de hoofdmap maar op cd te branden (zodat alles wat je aangemaakt hebt hierin zit)
om een bestand gemakkelijk toegankelijk te maken
ga in verkenner naar het bestand – rechtermuisklik – snelkoppeling maken – en deze snelkoppeling knip of kopieer je dan naar het bureaublad – leerlingen moeten enkel op dit ikoontje klikken om naar het bestand te gaan
-leggen van links in de verschillende programma’s
-op tekst:
je duid het woord of de woorden aan waarop de link moet komen
invoegen – hyperlink –
als je naar bestand wilt verwijzen blader je tot je het aanduid
ofwel voeg je het internetadres in onderaan om naar een webbestand wilt verwijzen
-op een tekening:
selecteer de tekening – invoegen hyperlink – (en dan zet je dezelfde stappen dan hierboven aangegeven)
-wil je naar een bepaalde plaats in een bestand verwijzen in word
dan moet je eerst de plaats benoemen waar je naartoe wilt linken
dit doe je door een bladwijzer te maken
invoegen – bladwijzer (de naam moet wel zonder spatie)
invoegen – hyperlink – helemaal links in het keuzekader selecteer je plaats in dit bestand
en dan selecteer je de bladwijzer waarnaar je wilt linken
je kan ook naar een bepaalde plaats in een ander bestand linken: je selecteert eerst het betreffende bestand, dan de gewenste bladwijzer
-in powerpoint
je selecteert eerst de tekst of de tekening waarop de link moet komen
voor een ander bestand werkt het hetzelfde als in word, dus selecteer je gewoon het gewenste bestand
voor naar een bepaalde dia te linken: klink je links in het keuzekader plaats in dit document en dan zie je de verschillende dia’s – je duidt de dia aan waarnaar je wilt linken
-om vanuit Excel of Word of Powerpoint te verwijzen naar een bepaalde dia in een Powerpoint
kijk je eerst naar welke dia uit de presentatie je wilt verwijzen
je legt in Excel een link naar het Powerpointbestand en vult in de regel waar het bestand wordt weergegeven (onderaan de keuzekader) #9 (bijv. om naar dia 9 van het betreffende bestand te linken)
een verwijzing naar een bepaald blad of een bepaalde cel in Excel
bijv. test.xls#Blad2!A1
op dezelfde manier kan je verwijzen naar een bladwijzer in Word
bijv. test.doc#twee (waar twee de naam van de bladwijzer is)
Verdere tips navigatie in powerpoint
-om te vermijden dat als leerlingen op een dia klikken ze naar de volgende dia springen
diavoorstelling – diaovergang – naar volgende dia – vink bij muisklik af – evt. toepassen op alle dia’s
-als je wilt verhinderen dat ze scrollen: diavoorstelling – diavoorstelling instellen – type voorstelling: bekeken in kiosk (volledig scherm)
-om voorwerpen in een bepaalde volgorde te laten verschijnen of te laten verdwijnen
je selecteert het voorwerp dat je wilt laten verschijnen of een andere animatie wilt laten uitvoeren – rechtermuisknop – diaovergang – aangepaste animatie – je selecteert de gewenste animatie – dan klik je op het driehoekje naast de naam van het object bij de animatie in het rechtervenster - tijdsinstellingen – activeringsmethode – effect laten beginnen bij klikken op en daar kan je dan een ander element uit de dia selecteren waarop het effect moet volgen
geluid aan een dia of verschillende dia’s kan je door diaovergang – geluid aanduiden
je kan ook invoegen – film en geluid om het op een bepaalde plaats in de dia te activeren
In Excel
wat je niet mag doen bij de ingeleverde taak; maar wel erg handig is om binnenwegen van leerlingen te voorkomen: kan je de formulebalk verbergen door in opties deze af te vinken
In hotpot
om te vermijden dat je naar powerpoint in html gaat kan je proberen de terugknop te gebruiken
evt. in de ppt een pijl of knop een 20 sec later laten verschijnen op de dia waarnaar ze verwezen worden
Javascript om in html te gebruiken om code te verifiëren:
http://www.wielie.be/Inhoud/Javascripts/beveiliging/Paswoord/Paswoord.htm
Wachtwoorden, codes…
-in het bestandje hint.xls vind je verschillende manieren om met tips en codes in Excel te werken
-je kan natuurlijk ook in Word vragen dat leerlingen eerst een wachtwoord ingeven (dat ze moeten verdienen, zoeken….) vooraleer ze aan extra info komen.
dit doe je bij het opslaan – extra – beveiliging – wachtwoord ingeven
in Excel kan je een werkblad beveiligen, of heel de werkmap via extra – beveiliging
-in hotpot kan je bij de feedback een hint toevoegen
screenshots van videogames bieden soms interessante panorama’s om links mee te leggen
Sims of Sims2 of dergelijke spellen bieden de mogelijkheid om zelf figuren en achtergronden samen te stellen
om scrollen te voorkomen
menu – diavoorstelling – diavoorstelling instellen – bekijken in kiosk (volledig scherm)
op www.leejoo.nl vind je een aantal javascripts
o.a. code ingeven en controleren, memoryspel - knip en plak de code in een html document op de aangegeven plaats(en) via een html-editor (dreamweaver, wordhtml)
via http://pages.google.com kan je met een google-account zelf websites aanmaken online – is wel handig: eerst je pagina’s, ander materialen aanmaken, dan de linken ertussen leggen
(was niet de afspraak, want bestanden website graag op cd-rom)
met het programma crockodile.exe kan je schakelingen construeren (door leerlingen of leerkracht) – programma is bij de taak gevoegd
in de ppt zijn screenshots genomen van deze schakelingen – door fasen zo vast te leggen, en hyperlinks tussen de dia’s te leggen, kun je een simulatie ervan maken in powerpoint en er nog toelichtingen bij geven
in Excel
kan je een knop invoegen (via werkbalken – formulieren – knop toevoegen)
als je hierop dubbelklikt kan je code toevoegen
om eerst de antwoorden te laten invoeren en dan feedback te geven
kruiswoordraadsel groen of rood met voorwaardelijke opmaak
ook in vba
herstel –komen alle tabbladen tevoorschijn
verder – vorige verdwijnt
verbruik: in cellen bovenaan het blad worden waarden ingegeven en verwerkt
op laatste: pidpa : en/of in formule in de a kolom
alt F19 kom je in vba – knop om norm in te stellen voor oefeningen, als je zoveel oefeningen juist hebt … krijg je een letter
duo’s binnen contractwerk
powerpoint die blijkbaar score bijhoudt
op de plattegrond ligt een link over heel de afbeelding met verkeerd, enkel als je op de juist hotspot klikt kan je verder
als je fout bent – spring je niet terug maar naar een volgend rijtje dia’s met vragen, maar kan je maar komen op de dia die 5/6 aanduidt
als je de kenmerken van de personen combineert blijven er drie verdachten over
je krijgt vier vragen waarvan je er twee mag stellen – om extra vragen te bekomen moet je een test doen
Verschillende producten waren echt de moeite waard. Ik heb er zelf veel van bijgeleerd.
Ik vroeg aan een student met een hoge score op de taak of hij bereid was een workshop te geven aan de andere studenten, op basis van zijn werk.
raad: op tijd beginnen; zin erin hebben, drive ervoor vinden – anders lukt het niet
kies hiervoor een onderwerp dat je ligt
inspiratie voor de verhaallijn kan je vinden in film, computerspel, eigen fantasie
basisidee bedenken: slang gestolen – we gaan op zoek wie dit heeft gedaan…
organisatie: hier contractwerk: ze werken dus per twee aan een andere opdracht, de opdrachten worden gespreid over de stage – dit heeft het nadeel dat er veel deelopdrachten moeten ontworpen worden; heeft het prachtige voordeel dat ze de info moeten uitwisselen, bijeenleggen om uiteindelijk het mysterie op te lossen (zie terranova)
eerste keuze: getuige of bewijsmateriaal
getuigen zijn vijf dieren
plattegrond: link over heel de afbeelding die verwijst naar dia verkeerd; enkel op het juist dier een link waarmee je verder kunt – naar de getuige – deze vraagt eerst iets voor hem te doen vooraleer hij je verder helpt, info geeft
hij stelt leerlingen niet voor een blok – je moet niet de oefeningen oplossen om verder te kunnen - maar op het einde vraagt hij wel de som van alle oefeningen die je hebt opgelost in Excel – dit wordt wel vooraf aangekondigd in de instructie … dan krijg je een tip van het dier zodat je verder kunt
de tip: door te laten verschijnen in een cel dat ze op het volgende tabblad in Excel kunnen verdergaan (een leerling vindt dit normalerwijze niet zelf)
bewijsmateriaal: foto’s (screenshots) uit een spelletje
het bureel waar de lade van geopend wordt: de originele afbeelding is de open lade; dan met paint het voorste vlak geknipt, het open gedeelte verwijderd en het voorvlak terug geplakt om de lade dicht te doen
dan zijn er drie verdachten die ze kunnen ondervragen
-men mag 2 vragen stellen – weer zelfde systeem: schijnbaar op dezelfde dia, maar in werkelijkheid zijn het kopieën – zo kan je bijhouden hoeveel vragen er al gesteld zijn; als ze de test doen mogen ze nog 2 vragen extra stellen… - is mooi
-Willems: wandelt ergens rond in de dierentuin – zijn weg is aangegeven met een rode lijn – er zijn 7 mensen verstopt op dit pad, 6 weten niets, 1 van de 7 heeft hem wel gezien en kan info geven – toch is het zo dat ze alle bij de oefeningen uitkomen
de vrouw – heeft een kalender (waarop aangeduid wanneer hij moest werken) – info om te bepalen of hij het kan gedaan hebben (zie taak 2006-2007)
-derde getuige: aardrijkskundig
ook op wereldkaart: overal link verkeerd, behalve bij juist antwoord;
om in ppt een score op de oefeningen te zetten: je maakt van een aantal opgaven (bijv. 6) verschillende reeksen; als hij een oefening fout maakt dan komt hij in de reeks waarbij hij maar max 5 kan halen; nog een fout komt hij in nog een andere reeks met max 4 – hij krijgt wel steeds dezelfde opgaven
eerst alles behalve 3 naar dia 28; 2de fout terug beginsituatie…
3/8 of ¾ (is de oplossing)
eind van het verhaal: ze hebben aanwijzingen (bewijsmateriaal, uur, haarkleur enz…) – alle drie hadden een alibi – inspiratie bij Scream: twee mensen zijn dader, maar zorgen om beurt dat ze een alibi hebben – elkaar afgewisseld om de misdaad te plegen
2 van de 3 kunnen het gedaan hebben, dan moeten ze 1 van de twee verder ondervragen
het lijkt alsof de leerlingen de keuze krijgen te bepalen wie ze eerst willen ondervragen, maar ze worden gestuurd – als ze de andere kiezen zit die op het toilet en is dus niet beschikbaar
testen op klein aantal (3) mensen – om te zien of alles werkt zoals gewild, dat navigatie duidelijk en foutloos is
je kan er ook elementen buiten het spel bij in stoppen: bijv. brief schrijven – leerkracht doet hem zogezegd op de post
is aan tweede avontuur begonnen: op basis van Prison Break
overzichtsfoto van gevangenis – hierop gebieden aangeduid (gebouwen) – als je daarop klikt dan zoom je in en kom je in dat gebouw terecht – zo krijg je de indruk dat je in een omgeving rondwandelt
personen op de grote plattegrond – als je erop klikt krijg je een identiteitskaart met gegevens over deze persoon (kom allemaal van spelletje): link – identiteitskaart waarin bepaalde gegevens zijn veranderd – een kruisje erop gezet met een link erop om het terug te laten sluiten…
erg belangrijk: telkens is in de bestandsnamen zeer goed aangeduid wanneer het om oefeningen gaat – zo kan je het spel als een schel gebruiken en deze vullen met andere oefeningen !!!
oefeningen staan hier los van het verhaal, het verhaal is een schil er rond – dit heeft het voordeel dat je andere oefeningen er kunt instoppen, het vaker kunt gebruiken; het nadeel dat de draad van de les verloren gaat, wat kunstmatig overkomt
je kan ook de oefeningen integreren in, afstemmen op, dus het verhaal aanpassen aan het onderwerp van de les – dit beperkt het hergebruik van het verhaal
code via draaiknop op brandkast in powerpoint met voorwaardelijke opmaak – als alles juist is ingevuld kan je een rode knop tevoorschijn halen die ze moeten indrukken