Na een tijdje werd ik lid van de stuurgroep PAV in de opleiding. Project Algemene Vakken was o.i. in essentie projectonderwijs. De combinatie met vormingsdoelen en zinvol leren werd snel gelegd.
Als we in de scholen gingen kijken, dan kwamen we vaak nog thema's tegen die totaal niet aansloten bij leefwereld van de leerlingen. Vaak werden leerlingen gereduceerd tot het invullen van werkblaadjes. Er werden geen ervaringen geboden. Soms waren de opdrachten gewoon belachelijk; omdat men ze in het bepaald thema wilde wringen.
In de groep van lerarenopleiders en begeleiding pleitten we altijd voor een meer projectmatige aanpak. Deze opvatting sijpelde stilaan door in de hoofden en in de teksten.
Maar... projectonderwijs in middelbare scholen is niet zo eenvoudig, zeker niet voor onze studenten op stage.
Ik zocht naar invalshoeken in de literatuur, zodat ze toch een basis hadden. Ik heb ook veel gehad aan Luc Weyns, pedagogisch begeleider van PAV, die zelfstandig werken promootte en er ook een artikel over had geschreven. Hij is onze studenten enkele keren komen begeesteren.
Met deze bagage werden onze studenten op pad gestuurd; steeds met de opdracht te zien wat in de stagescholen mogelijk was aan initiatief van leerlingen en deze ruimte optimaal te benutten (tegen de grenzen aan te drukken indien nodig).
Op stagebezoeken merkte ik op een gegeven moment wel dat het niet werkte als je leerlingen gewoon zelf de vrije ruime liet om in groepjes aan een onderwerp te werken. Heel vaak werd er genikst, of de tijd niet goed benut... dus moesten er maatregelen genomen worden (structuur aangebracht, organisatieschema's geboden, hulplijnen, criteria enz ... )
Op basis van wat studenten dan zelf in de stagescholen hadden gerealiseerd kwam een tweede deel van de cursus tot stand... Er werd een pagina gemaakt waarin beschreven werd wat interessant was aan de uitwerkingen, met verwijzingen naar de lesvoorbereidingen op het net van de school. Een cursus ontstaan uit praktijkervaringen....