Thomb Raider met Lara Croft
mijn zoon was er verslaafd aan.... en ging met iets minder overtuiging naar school.. waarom?
een verhaal, zinvolle context
uitdagende opdrachten waarbij je telkens een volgend level kunt verdienen
hulpmiddelen om de opdracht beter aan te kunnen die je kunt verdienen
exploreren, verkennen
een einddoel
onverwachte gebeurtenissen
enz
oefening van een aantal vaardigheden (beslissingen nemen, zaken tegen elkaar afwegen, vlug reageren, fijne motoriek, opmerkzaamheid, enz). Dit deed denken aan de mentale schema's van Piaget (zie ook misconcepties): manieren van omgaan met de wereld die door verschillende activiteiten geoefend kunnen worden; onderscheid tussen oppervlakkig leren en deep level leren..
Misschien kunnen we uit deze lijst wel elementen vinden om ook in het onderwijs te gebruiken.
Ons grote voorbeeld: Terra Nova van Steunpunt NT2
destijds een website: www.terranova.kuleuven.be (was al offline tijdens de laatste lessen)
een avontuur, maar ook gekoppeld aan eindtermen en leerdoelstellingen, ook algemene vaardigheden en ict-vaardigheden
Een aantal zaken die we hieruit meenamen:
een raadsel (verdwijning), een mysterie
vraag om hulp
sturing en het geven van tips door personage in het verhaal via mail aan de klas
syntheseopdracht
verschillende rollen
coöperatief leren
Verder verschillende websites met webquests, waarvan de belangrijkste Nederlandstalige blijkbaar nog altijd bestaat:
maar er zijn er talloze andere
In de REN-bijscholing kwam een eerste doorbraak met de vertaling van deze principes naar het praktijkveld. Een leerkracht lager onderwijs uit Noorderwijk had een lessenreeks over verkeer uitgewerkt.... de Pink Panter die een diamant had gestolen... Vertrekkend vanuit een powerpoint werden er links gemaakt naar oefeningen in spreadsheets enz... Onderstaande zal niet allemaal werken, maar misschien krijgt u zo toch een indruk van hoe het eruit kan zien. Studenten hebben op basis hiervan weer andere elementen toegevoegd, op andere manieren gewerkt en de mogelijkheden verrijkt.
powerpoint 1: de context, de situering
powerpoint 2: coöperatief groepswerk met verschillende rollen
powerpoint 3: een zoekplaat
spreadsheet 1: traditionele oefeningen
spreadsheet 2: hetzelfde systeem op een andere manier gebruikt