Met Manus
Tekst (Liam): "Mevrouw, ik geef toe, ik heb de bel laten rinkelen tijdens uw les over stilte. Het was een experiment in 'conditionering'."
Tekst (Mevrouw Streng): "Conditionering?! Dat is strafwerk, Liam! Drie pagina's over de gevolgen van ongeoorloofd bellen!"
Tekst (Liam, denkend): "(Fluisterend tegen zichzelf) En de beloning? De hele klas die me nu ziet als de 'bel-held' en me trakteert op snoep voor de show. Straf is slechts een omweg naar een creatievere beloning.
Tekst (Meneer Van Der Zee): "Finn, als jij zo luidruchtig op je kauwgom kauwt, dan ervaar ik een gevoel van irritatie, omdat ik me niet kan concentreren op het lesgeven."
Tekst (Finn): "Oh, meneer. Dat is vervelend voor u. Maar ik heb de behoefte om mijn kaakspieren te trainen en ik vind dit geluid rustgevend."
Tekst (Meneer Van Der Zee, gedachtenballon): "(Denkend) Mijn cursus 'Effectieve Communicatie' heeft dit scenario niet behandeld... Mijn behoefte aan rust versus zijn behoefte aan kaaktraining..."
Tekst (Mevrouw Streng): "Kevin! Weer een deuk in een kluisje! Dit is onacceptabel agressief gedrag!"
Tekst (Meneer De Wijze): "Mevrouw Streng, ik zie geen agressie. Ik zie een jongen die moeite heeft met het openen van een vastzittend kluisje, en die wellicht wat frustratie uit. Misschien heeft hij een sleutel nodig die werkt, of hulp bij het organiseren van zijn spullen."
Tekst (Kevin, denkend): "(Denkend) Eindelijk iemand die begrijpt dat mijn 'agressie' eigenlijk een strijd is tegen de gebrekkige infrastructuur van deze school!
Tekst (Brad): "Kijk eens wie hier zit te lezen! De boekenwurm! Wat, heb je geen vrienden om mee te praten, Lisa?"
Tekst (Meneer Van Der Zee): "Brad, Tim, ik zie dat jullie Lisa lastigvallen. Dit gedrag past niet bij de normen van onze school. Ik verwacht dat jullie je respectvol gedragen."
Tekst (Brad, fluisterend tegen Tim): "Pff, hij snapt het niet. Ik ben de leider hier, en de groepsnorm is dat we de nerds plagen. Toch, Tim?" Tekst (Tim, knikkend): "Absoluut, Brad!"
Tekst (Mevrouw Streng): "Zoals u ziet, weerspiegelt onze school perfect de dynamiek van de moderne maatschappij: groei, efficiëntie en een gestroomlijnd proces voor succes!"
Tekst (Leo, fluisterend tegen Pietje): "Ja, en net als in de maatschappij, zijn degenen die buiten de grafiek vallen, degenen die het systeem niet begrijpen, of er niet in passen. Of degenen die gewoon geen zin hebben in dit toneelstukje."
Tekst (Pietje, tegen Leo): "Maar... de directrice zegt dat alles perfect is!" Tekst (Leo, met een knipoog): "Precies, Pietje. Dat is de spiegel. De maatschappij is ook perfect, zolang je maar niet te goed kijkt naar de rommel op het schoolplein."
Tekst (Sam): "Mevrouw Directrice, artikel 12 van het Kinderrechtenverdrag stelt dat ik het recht heb om mijn mening te uiten en dat deze mening serieus moet worden genomen. Ik wil graag uitleggen waarom de nieuwe schooltijden onredelijk zijn."
Tekst (Mevrouw Streng): "Sam, ik waardeer je kennis van internationale verdragen, maar artikel 3.4.1 van ons schoolreglement stelt dat de directie het recht heeft om schooltijden te bepalen. En artikel 5.2.3 stelt dat discussie hierover gesloten is. Case closed."
Tekst (Sam, denkend): "(Denkend) Dus mijn recht om mijn mening te uiten, is alleen geldig als mijn mening overeenkomt met het schoolreglement. En mijn mening wordt serieus genomen, zolang het maar geen discussie opent die al gesloten is. Duidelijk."
Tekst (Roxy, gedachtenballon): "(Denkend) Deze gang is mijn podium! De wereld moet mijn beat voelen!"
Tekst (Meneer Van Der Zee): "Oké, mensen, laten we even nadenken over de schoolnormen. We moeten allemaal samenleven in deze ruimte. Roxy, je muziek is te luid. Mike, je basketbal is gevaarlijk. Sarah probeert te studeren."
Tekst (Roxy): "Maar meneer, in mijn wereld is dit normaal. Dit is expressie!" Tekst (Mike): "En in mijn wereld is dit opwarming! Ik moet in beweging blijven!" Tekst (Sarah, zuchtend): "En in mijn wereld is stilte een basisrecht om te kunnen leren..." Tekst (Meneer Van Der Zee, gedachtenballon): "(Denkend) Hoe leg ik uit dat de school geen verzameling eilandjes is, maar een continent waar iedereen een beetje moet aanpassen?"
Tekst (Dirk): "Meneer, ik snap die tekeningen niet! Thuis doen we het gewoon, zonder al die ingewikkelde stappenplannen. Gewoon beginnen en kijken wat er gebeurt!"
Tekst (Chloë, fluisterend): "Heb je gezien wat Emma aanheeft? Zo loop je toch niet meer rond! Dat is echt zo vorig jaar!"
Tekst (Meneer De Wijze, tegen Dirk): "Dirk, het is misschien niet volgens het boekje, maar het werkt! Goed gedaan!" Tekst (Mevrouw Streng, gedachtenballon): "(Denkend) Waarom is het zo moeilijk om iedereen zich aan de regels te laten houden? De één negeert instructies, de ander creëert sociale chaos!"
Tekst (Jamal, gedachtenballon): "(Denkend) Mijn oma zegt dat dit me beschermt. De school zegt dat het me afleidt. Hoe combineer ik traditie met de dresscode?"
Tekst (Meneer Van Der Zee): "Vandaag bespreken we hoe onze diverse achtergronden ons gedrag beïnvloeden. Wie heeft een voorbeeld van een culturele gewoonte die botst met schoolregels?"
Tekst (Jamal): "Nou, meneer, ik heb besloten dat mijn culturele identiteit belangrijker is dan een uniform. En het is geen afleiding, het is een deel van wie ik ben!" Tekst (Sophie): "En ik draag nu ook mijn gelukssymbool. Het is mijn cultuur!" Tekst (Mevrouw Streng, gedachtenballon): "(Denkend) Dit is niet wat ik bedoelde met diversiteit! Dit is anarchie in de kledingkast!"
Tekst (Mevrouw Streng): "Dus, voor de gedragsmoeilijkheden van Kevin, moeten we het multidisciplinaire team activeren, de gedragsanalyse invullen, en de interventie op maat afstemmen op zijn sociaal-emotionele behoeften, zoals beschreven in fase 3.2.1 van ons nieuwe protocol!"
Tekst (Meneer Van Der Zee): "Precies! En dan kunnen we de 'ik-boodschap' integreren in de 'positieve bekrachtiging', en de 'behoeftenanalyse' koppelen aan de 'groepsdynamiek' om een holistische aanpak te garanderen!"
Tekst (Mevrouw Jansen, schreeuwend): "Of we geven hem gewoon strafwerk en laten hem de ramen lappen!" Tekst (Kevin, gedachtenballon): "(Denkend) Terwijl zij vergaderen over mijn gedrag, creëer ik nieuw gedrag om over te vergaderen. Win-win!"