Hier is een gedetailleerd scenario voor een leeravontuur in de eerste graad van het secundair onderwijs, gebaseerd op een volledig ander concept dan Terra Nova. Dit avontuur, getiteld "De Tijdreiscode", richt zich op het oplossen van een historisch mysterie in een futuristische setting.
Doel: Leerlingen moeten een historisch mysterie oplossen door door de tijd te reizen en cruciale informatie te verzamelen. Ze werken als agenten van het "Bureau voor Tijdhistorische Anomalieën".
Overkoepelende vaardigheden: Samenwerken, informatie vergelijken, kritisch redeneren en het combineren van historische kennis met digitale vaardigheden.
Voorbereiding:
Digitale omgeving: Creëer een website (bijvoorbeeld met Google Pages) of een hoofd-PowerPoint-presentatie die als de "tijdreisportal" fungeert. Dit portaal bevat links naar alle benodigde bestanden en historische missies.
Bestanden: Maak een map genaamd 'Tijdreismissies' met daarin submappen voor elke missie (bijvoorbeeld 'Missie Rome', 'Missie Middeleeuwen').
Navigatie: Zorg ervoor dat in de PowerPoint-presentatie navigeren enkel mogelijk is via hyperlinks en niet via de muisklik. Zet de diavoorstelling in de 'kioskmodus'.
Fysieke materialen: Zorg voor werkbladen en een logboek waarin leerlingen hun bevindingen noteren en de codes die ze ontdekken, verzamelen.
Missie 1: Het Romeinse mysterie
Tijd: 4 lesuren.
Activiteit 1: Brief van Caesar (Taal - Wereldoriëntatie)
Introductie: Leerlingen krijgen een 'dossier' over een vreemde anomalie: een fragment van een brief van Julius Caesar die cryptische symbolen bevat.
ICT-integratie: De leerlingen moeten een gecodeerd document in Word openen. Ze krijgen de opdracht om het wachtwoord te vinden door een reeks historische feiten over het Romeinse Rijk in een Hot Potatoes-oefening te beantwoorden. De antwoorden vormen samen het wachtwoord.
Taak: Na het openen van het document moeten ze de cryptische symbolen vertalen en de inhoud van de brief analyseren.
Activiteit 2: Het Aquaductprobleem (Wiskunde - Wereldoriëntatie)
Tijdreismissie: De leerlingen 'reizen' virtueel naar Rome.
ICT-integratie: In een Excel-bestand moeten ze een probleem oplossen met de watertoevoer van een Romeins aquaduct. Ze krijgen gegevens over de debiet en de capaciteit van verschillende aquaductdelen. Met behulp van formules moeten ze de fout vinden.
Hint: De oplossing van het probleem geeft een coördinaat in het Excel-bestand (bijvoorbeeld test.xls#Blad2!A1) die leidt naar een nieuwe 'bladwijzer' in een Word-document met een hint over de locatie van de volgende missie.
Missie 2: De Middeleeuwse Legende
Tijd: 4 lesuren.
Activiteit 1: De Gildegeheimen (Taal - Kunst)
Tijdreismissie: De leerlingen 'reizen' naar een middeleeuwse stad.
ICT-integratie: Ze krijgen een PowerPoint-presentatie te zien met afbeeldingen van middeleeuwse gildehuizen en hun symbolen. Op elke dia staat een vraag over de functie van de gilden. In plaats van tekstlinks, zijn de links hier verbonden aan de afbeeldingen zelf.
Taak: De leerlingen moeten de symbolen correct identificeren en de bijbehorende vragen beantwoorden. Een foute klik leidt naar een dia met een 'foutmelding' en de leerling moet opnieuw beginnen. Als ze alles correct hebben, krijgen ze een wachtwoord voor een ander bestand.
Activiteit 2: Het Kruiswoordraadsel van de Alchemist (Wiskunde - Wetenschappen)
Tijdreismissie: De leerlingen komen terecht in het laboratorium van een alchemist.
ICT-integratie: In een Excel-bestand bevindt zich een kruiswoordraadsel dat reageert op de ingevoerde antwoorden met voorwaardelijke opmaak. Een groen vakje verschijnt bij een juist antwoord, rood bij een fout.
Taak: De antwoorden op het kruiswoordraadsel onthullen een geheime formule. Dit is een cruciale aanwijzing die leidt naar de ontknoping.
Missie 3: Het Renaissance Mysterie
Tijd: 4 lesuren.
Activiteit 1: De Verborgen Aanwijzing van Leonardo da Vinci (Kunst - Taal)
Tijdreismissie: De leerlingen reizen naar de werkplaats van Da Vinci.
ICT-integratie: Ze krijgen een reeks screenshots van de werkplaats10. Via hyperlinks op de objecten kunnen ze inzoomen op specifieke elementen. Eén van de objecten bevat een verborgen aanwijzing in de vorm van een 'bladwijzer' in een ander Word-bestand.
Taak: De leerlingen moeten een brief van Da Vinci decoderen die een hint bevat over de 'verloren uitvinding'.
Finale: De Ontknoping
Tijd: 2 lesuren.
Activiteit: De Tijdreiscode (Alle vakken)
De code: De leerlingen moeten alle verzamelde hints, wachtwoorden en formules uit de drie missies combineren in een centraal Excel-bestand.
ICT-integratie: Het Excel-bestand is zo ingesteld dat het een code genereert wanneer alle juiste antwoorden op de juiste plaats zijn ingevuld. Dit kan worden gedaan met behulp van VBA (Visual Basic for Applications) en knoppen die de code activeren. De code onthult de oplossing van het mysterie.
Eindrapport: De leerlingen moeten een eindrapport opstellen voor het 'Bureau voor Tijdhistorische Anomalieën', waarin ze hun bevindingen en de stappen die ze hebben gevolgd gedetailleerd beschrijven.